ALLTINGS YTA

(080930-081025)

Hur långt kan du tänka dig att gå för att väcka en kvinnas åtrå? Vad är du villig att förändra? Vilket pris är du villig att betala? Efter succéföreställningarna Amerikansk Fotboll och Drömspelet – 2374 steg närmare sanningen är InSite tillbaks med ett slående drama som skalar skinnet av två moderna förhållanden och blottlägger det råa köttet under ytan.

MEDVERKANDE:

MANUS: Neil LaBute

REGI: Ragna Weisteen

SCENOGRAFI: Sarah Cederstrand

MUSIK: Andreas Catjar

POSTER/FLYER: Jens Leeb-Lundberg

PRODUKTION: InSite

SKÅDESPELARE: Ellen Bredefeldt, Robert Fransson, Matthias Thorbjörnsson, Ida Wallfelt

RECENSIONER

”Ragna Weisteen regisserar med häpnadsväckande psykologisk finkänslighet. Hon löser scenerier med en bubblande kreativitet som hela tiden kommenterar det tema pjäsen har och som publiken först blir medveten om efter hand. Spelet är bländande och det gäller för alla även om jag gärna vill framhålla Ida Wallfelts Jenny, vars nervösa tics jag betraktar med skräckblandad förtjusning. Vad ska jag säga? Herregud! Gå och se.”

Fredrik Pålsson / Sydsvenskan

När Adam föds på nytt
”Det är ett briljant sätt att gestalta kontroversielle LaButes krypande drama…”
Scenen har börjat. Skådespelarna sitter där, en meter bort. Det är teater så klart, men på något sätt verkar fokus förskjutas och rätt som det är sitter man liksom själv där i vardagsrummet. Det är obehagligt, två av karaktärerna grälar väldeligen och det är nästan läge att gripa in, det är så påträngande, så verkligt.”
”Teater Insite vet att använda och kombinera ljus, ljud, film, foto, tv, för att skapa ett nutida, igenkännligt bakgrundsbrus.”
”Alltings yta” en både påträngande och fascinerade föreställning. För folk som inte brukar gilla teater, som tycker att det är för overkligt eller distanserat, eller som för den delen bara har svårt att sitta stilla, kan ”Alltings yta” vara just föreställningen de inte får missa.”

Helsingborgs Dagblad

”Men vad som gör Teater Insites uppsättning extra väl värd en kväll på teatern är den snillrika användningen av ny teknik. Hela rummet blir scen, och publiken tvingas till ständigt nya positioner och perspektiv medan väggar skjuts hit och dit och skapar nya scener – museum, vardagsrum, kafé, park – och proffsiga projiceringar av filmade bakgrundsmiljöer. Det är radikalt utan att för den skull bli utstuderat. Formen tar aldrig överhanden, utan aktiverar publiken, som blir synlig och i någon mån del av handlingen, som statister på kaféet och konstutställningen. Bra, riktigt bra!”

Thomas Lunderquist / Nummer.se

”Pjäsen är lika storstadssmart och underhållande som Patrick Marbers ”Closer”. Mattias Thorbjörnsson drar det tyngsta lasset, medan Ellen Bredefeldt gör en konsturerad roll trovärdig.

Som så många fria grupper i Malmö just nu leker Insite med teatermediet genom att spela i ett rum med rörliga väggar och flyttbara spelplatser som hela ­tiden upprättar nya, nära relationer till den vandrande eller sittande publiken. Det är Insites mest ­konventionella men också mest helgjutna uppsättning så här långt.”

Richard Loman / Dagens Nyheter